skip to Main Content
Column 55. Verspilling Is Verrukkelijk

Column 55. Verspilling is verrukkelijk

Een tijdje geleden zat ik in de trein met een net gekocht broodje kaas en een kopje koffie wat te werken op mijn laptop. Een ouder Amsterdams stel stapte in en nam plaats in dezelfde 4-zitsplek. Ik oefende mijn presentatie voor een congres over duurzaamheid in de zorg en keek enigszins beschaamd naar het plastic broodzakje en het papieren koffiekopje. Dat werd alleen maar erger toen de vrouw tegenover mij een thermosfles heet water, twee oude fotoroldoosjes (kent u ze nog?) gevuld met Nescafé en twee witte plastic campingkopjes uit haar tas tevoorschijn haalde.

Terwijl we gedrieën aan onze koffies nipten, haalde hij een zak gevulde koeken tevoorschijn. Voor de zekerheid kijkt hij even naar de uiterste houdbaarheidsdatum: de koeken blijken twee-en-een-halve maand oud. “Ach ik heb nog koeken van een half jaar oud in mijn vriezer liggen, dus dit kan prima.” “Ja vind ik ook”, zegt zij. “Weet je nog dat ik vroeger appeltaart bakte en in de vriezer deed? Daar deden we ook wel een half jaar mee…”.

Dit voorval deed me denken aan mijn opa en oma, die ook niks wilden verspillen. Ondanks de discussies met hun (schoon)kinderen, stonden bakken rijst gerust een jaar in de vriezer en werden ‘uiterste data’ stug genegeerd. Restjes die echt niet de moeite waard waren om te bewaren, gingen naar de vogels. Van de spaarzaamheid van die generatie is nu helaas niet heel veel meer te merken: in Nederland worden bijvoorbeeld iedere dag 400.000 broden weggegooid. En in totaal wordt ongeveer 30% van ons voedsel verspild. Doordat we slecht inkopen, maar ook doordat alleen de ‘mooie’ producten in het schap terechtkomen.

Gelukkig zijn er ook steeds meer mensen die hier iets aan willen doen. Onder het motto ‘verspilling is verrukkelijk’ wil een groep ondernemers de verspilling van voedsel terugdringen door de producten die anderen zien als afval, juist in te zetten als ingrediënt voor een nieuw product. Zoals de soepen van kromkommer en de icetea van ThijsThee: gemaakt van ‘afgekeurde’ groenten en fruit. Of het restaurant Instock, dat hun menu samenstelt op basis van niet-verkochte producten van supermarkten.

De Keukenvernieuwers verspillen ook niet graag. Wil een klant een modernere keuken? Dan gaan zij het liefste uit van wat er is: met een kleine aanpassing zoals nieuwe keukenkastjes of keukenblad zorgen zij toch voor een hele nieuwe uitstraling. Benieuwd wat ze voor u kunnen doen? Maak dan snel een vrijblijvende afspraak!

Back To Top